Hoe gaat Amsterdam er in de toekomst uit zien? Gaan we met zijn allen elektrisch rijden of verdwijnt de auto helemaal uit het straatbeeld?

Hi Kai! Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Kai Draaisma en ik werk als Finance Advisor Chemical bij Shell. Ik heb een bachelor Business Administration en een master Finance, daarnaast heb ik ervaring met sales, corporate finance, business development en innovation, development en research. Ik vind het gaaf om in de Nieuw Amsterdam Raad te zitten omdat het een meerwaarde heeft om in contact te komen met andere millennials die de stad van de toekomst willen maken. Het is verfrissend om een groep jonge ambitieuze mensen bij elkaar te zetten van hele verschillende achtergronden. Het is goed om millennials een podium te geven om hun eigen geluid te laten horen en te verenigen om onze visie op de stad aan de Gemeente Raad over te brengen.

Wat wil je nog bereiken met de Nieuw Amsterdam Raad?
We zijn met de Nieuw Amsterdam Raad bezig met een initiatief voor hergebruik van oude fietsen. Dit is een concreet voorbeeld waar wij onze expertise delen en tot een creatieve mix van oplossingen komen. Wat ik nog graag wil bereiken met de Nieuw Amsterdam Raad is een concretere aanpak van problemen. Als er issue gericht gewerkt wordt dan kunnen er leden van de Nieuw Amsterdam Raad aansluiten die er wat aan toe kunnen voegen. Dat wil ik graag nog met de Raad bereiken, zodat we in de toekomst effectiever te werk kunnen gaan. Zo kunnen de leden wellicht beter de juiste onderwerpen filteren om de Nieuw Amsterdam Raad op een efficiënte wijze te combineren met hun volle agenda.

Hoe ziet jouw stad van de toekomst eruit?
De stad zal in de toekomst nog voller worden dan zij nu al is. De urbanisatie graad wordt steeds hoger en met weinig ruimte en meer mensen zal dat een hogere bevolkingsdichtheid tot gevolg hebben. Toch denk ik dat er dankzij de technologische ontwikkelingen geen achteruitgang in mobiliteit zal plaatsvinden. Ik denk dat de bereikbaarheid van de stad zal stijgen doordat men de auto aan de rand van de stad zal parkeren en door middel van efficiënte deelmobiliteit in een fijnmazig netwerk van OV en deelverkeer de stad in komt. De deeleconomie zal in dit proces waarschijnlijk samensmelten met het OV. Hierin zal de verdere uitbreiding van elektrisch aangedreven voertuigen een leidende rol spelen. Het bezit van een auto als een integraal onderdeel van het leven in de stad zal verminderen en ik denk dat het auto rijden eerder als een hobby voortgezet wordt. Daarnaast vraag ik mij af hoe de identiteit van bewoners van de stad gaat veranderen in de toekomst. Je ziet nu al dat men zich steeds vaker wil associëren met een groep en onderdeel wil zijn van een groter geheel. Hierin speelt heel sterk de interactie tussen mens en technologie en hoe deze integraal met elkaar verbonden raken. Sommige mensen zullen zich hier radicaal tegen af gaan zetten en zich vastklampen aan een geïdealiseerd verleden waar technologie nog geen inherent onderdeel van ons bestaan vormde.

Voor wat voor uitdagingen staat de stad?
De grootste uitdagingen voor Amsterdam zijn onder meer klimaat, leefbaarheid en een groeiend verschil tussen groepen in de samenleving. Bij deze problemen speelt vaak de afweging tussen economische groei en een ideaal Amsterdam. Om bijvoorbeeld de leefbaarheid op peil te houden dient de toeristenstroom ingeperkt te worden, daarmee gaat de leefbaarheid omhoog maar wordt de economische groei van de stad weer beperkt. Het is ingewikkeld om hier tussen de juiste balans te vinden. Tevens is er een schrijnend woningtekort, hierbij moeten de sociale huur normen ingeperkt worden omdat we anders nooit snel genoeg kunnen bijbouwen. Dat is de grootste uitdaging voor Amsterdam!

 

Samengesteld door
Ticho Goossens
Stagiair programmamaker De Mobiele Stad