Anush Avetisyan heeft, met haar jarenlange ervaring in het ondernemerschap, een innovatief platform gecreëerd voor het coachen en begeleiden van beginnende en gevestigde ondernemers. Met haar maandelijkse bootcamps in New Metropolis wilt Anush haar omgeving zelfstandig laten ondernemen. Op de Internationale Vrouwendag – die plaatsvindt op 8 maart in The Beach – is zij aanwezig in Nieuw-West voor een Meet and Greet.

Hi Anush, wie ben je en wat doe je?
Ik ben Anush en op dit moment ben ik een business coach voor ondernemers. Ik geef één keer per maand een bootcamp waarbij ik beginnende en gevestigde ondernemers begeleid. Ik houd me al 10 jaar lang bezig met ondernemen, en tegenwoordig begeleid ik mensen om dit vanuit zichzelf te doen. Daarnaast heb ik lang met de overheid en grote maatschappelijke instellingen gewerkt. Op een gegeven moment was ik toe aan meer bewegingsvrijheid tijdens mijn werk, en wilde ik niet meer in opdracht van een ander werken. Ik wilde nog onafhankelijker zijn, omdat ik zo nu en dan de drang had om iets nieuws te gaan beginnen. Ik vond het een onwijs grote stap om zelf te gaan ondernemen in het begin, maar met vallen en opstaan heb ik het geleerd.

Hoe ontstond het idee om bootcamps te geven?
Toen ik merkte dat mijn verdienmodel goed draaide, wilde ik het super graag aan anderen leren. Ik wil ondernemers helpen om zichzelf financieel onafhankelijk te maken. In opdracht van verschillende organisaties heb ik in het verleden evenementen en beurzen georganiseerd. Tijdens die beurzen heb ik verschillende ondernemers leren kennen die het best zwaar hadden. Het is een kwetsbare groep die niet per se door de overheid gesteund wordt. Via FNV Vrouw – dat zich bezighoudt met gelijke kansen en mogelijkheden voor vrouwen op de arbeidsmarkt – en andere kanalen, heb ik geprobeerd wat beweging in het beleid te krijgen. Dat doe ik nog steeds, omdat het veranderen van beleid nou eenmaal een langdurig traject is.

Wat inspireert jou om andere mensen te coachen in hun ondernemerschap?
De bootcamp die ik maandelijks organiseer is niet verplicht, dus het doet me deugd om te zien dat deelnemers nog steeds enthousiast zijn om die dag te komen. Op die manier ervaar ik dat de bootcamp een toegevoegde waarde heeft. Eén van de mooiste ervaringen om te mee te maken is de groei die de deelnemers doormaken, je ziet veel verandering op mentaal gebied. Als ondernemer gaat het natuurlijk niet altijd goed en om die reden leer ik ondernemers hoe ze om moeten gaan met deze periodes. Hoe vang je zoiets op en hoe leer je dat te balanceren? Daar ben ik mee aan de slag gegaan. Tijdens dat proces ben ik ook veel over mezelf te weten gekomen. Daaruit is het programma tot stand gekomen.

Wat kan je verwachten van een bootcamp?
Tijdens het coachen focus ik op 5 verschillende pijlers – zoals ik deze zelf heb genoemd. Deze specifieke methode heb ik de FMENF-methode genoemd. Deze pijlers kunnen als kapstok gebruikt worden: Fysieke pijler, Mentale pijler, Expertise pijler, Netwerk pijler, Financiële pijler. Ondernemers beginnen vaak bij expertise en om die reden worden de overige vier elementen vaak verwaarloosd. Daarom heb ik deze methode vastgelegd, zodat men een referentiekader heeft. Verder komt de inhoud van mijn bootcamp uit de ondernemers zelf. Ze kunnen namelijk aangeven waar ze ondersteuning nodig hebben. Mijn focus ligt op wat er leeft in de groep en wat er leeft in de omgeving. Tijdens de bootcamp laten de ondernemers hun producten aan elkaar zien voordat het op de markt verschijnt. Zo kunnen ze elkaar feedback geven en kunnen ze, met behulp van de bijbehorende feedback, hun gemaakte producten verfijnen. Hierbij staat productontwikkeling dus centraal.Toen ik succesvol werd met ondernemen, bedacht ik me dat ik ook anderen kon helpen met het succesvol worden. Ik heb ontdekt dat dit mijn kracht is, en wel het ontwikkelen van nieuwe dingen en mensen daarbij begeleiden en coachen.

Wat voeg jij toe aan het programma?
Ik ga zelf een programma modereren waarin verschillende vrouwelijke ondernemers aan het woord komen. Tijdens het programma vertel ik wat ik samen met ondernemers doe. Vervolgens gaan we interactief communiceren, waarbij we inspelen op de vragen van het publiek. Wat ik toevoeg aan het programma is enerzijds voor de ondernemers, anderzijds voor de consument. De ondernemers kunnen samen gaan sparren. Daarnaast kunnen ze aansluiten bij mijn platform. Voor consumenten is er een mogelijkheid om te kijken wat er aangeboden wordt in jouw buurt. Zo breng je twee werelden bij elkaar. Je ziet vaak alleen een product of een dienst van een ondernemer, maar wie daar achter zit, ziet men vaak niet. Je geeft een gezicht aan het product en brengt op die manier de consument en ondernemer samen. Hoe ontstaat zoiets? Wat is het verhaal achter het product? Dit is voor mij intrigerend: vanuit jezelf vertellen hoe je tot het idee bent gekomen en waarom.

Hoe zou jij de wereld willen veranderen?
Ik verander de wereld al in mijn eigen omgeving. Ik deel mijn talenten met andere ondernemers. Ik zet mijn krachten in om anderen te helpen en als meer mensen dit gaan doen profiteert iedereen daarvan. Zo maken we de wereld een stukje beter.

Vrijdag 8 maart is Anush aanwezig in The Beach voor het programma Internationale vrouwendag met vrouwen van Nieuw-West.
Reserveer je plek hier.

Samengesteld door
Ivy Blank
Stagiair Communicatie
Dit artikel gaat over