27 januari, Holocaust Remembrance Day, de dag waarop we één van de meest afschuwelijke episodes uit onze geschiedenis herdenken. De dag waarop we stilstaan bij de moord op zes miljoen Joden en de poging tot de totale vernietiging van het Joodse leven in Europa door de nazi’s. We staan stil bij de weerzinwekkende cijfers en de persoonlijke verhalen die de doden tot leven wekken en het bestaan van de overlevenden erkennen.

Eén zo’n verhaal is het verhaal van Annie en Hans die op 28 januari 1943 in Westerbork trouwden, 36 dagen voordat ze in Sobibor worden vermoord. Het is het verhaal van de oudtante van fotografe Saskia Aukema, die een boek wijdde aan de huwelijken die werden gesloten in Kamp Westerbork. Met rijk archiefmateriaal ontstaat een levendig beeld van de trouwerijen, die in het kamp ook dienden als façade voor het duistere dat het naziregime liever verborgen hield. Op 27 januari 2022, de dag vóór Annie en Hans’ trouwdag, presenteren we Saskia’s boek Tot de dood ons scheidt, om hun verhalen te beleven en te herinneren.

Dit programma is zowel fysiek als live online te volgen. Kies bij jouw reservering tussen een fysieke plek in de zaal of een online livecast reservering.

Saskia Aukema
Als fotograaf en tekstschrijver ben ik altijd op zoek naar stemmen die minder goed gehoord worden, naar de kleine geschiedenissen die grote verhalen vertellen, naar het begin van een antwoord waarom wij de dingen doen die we doen en hoe we de wereld naar onze hand zetten.

Ik fotografeer en schrijf in een stijl die meebuigt met het onderwerp – met humor als het kan en met ernst als het moet, maar altijd onbevooroordeeld.

Voordat ik me verdiepte in fotografie, was ik als neerlandica redacteur bij het populair-wetenschappelijke tijdschrift Onze Taal – sterker: dat ben ik nog steeds. De combinatie van taal en beeld werkt in mijn ogen optimaal. Foto’s zeggen veel, en teksten zeggen de rest.

Anton Kusters
Anton Kusters is een beeldend kunstenaar die een documentaire benadering gebruikt om de grenzen van het begrip, de moeilijkheden van het representeren van trauma, het verlies van de ervaring van een plaats en de handeling van herdenking te verkennen. Door middel van geabstraheerde en gedeconstrueerde fotografische en visuele representatie, ligt zijn focus op het onderzoeken van andere manieren van kijken, de mechanismen van geheugen en herinnering, en het belang van de plaatsing van de kijker en de positie van het onderwerp.

Geboren in België in 1974, behaalde Anton een master in de politieke wetenschappen aan de K.U.Leuven. Hij woont en werkt momenteel in België en Tokio. Eerdere werken zijn onder meer YAKUZA, Mono No Aware en Image by Image. Zijn werk is onder meer tentoongesteld in het Holocaust Memorial Museum in de Verenigde Staten, The Photographers’ Gallery en Les Rencontres d’Arles. Hij is opgenomen in de collecties van V&A Museum London, ICP Museum New York en FoMu Antwerpen. Hij werd genomineerd voor de Prix Pictet in 2019 en was finalist van de Deutsche Börse Photography Foundation Prize in 2020. Zijn meest recente monografie is getiteld “1078 Blue Skies, 4432 Days”, uitgegeven door Kehrer Verlag.

Micha Bruinvels
Micha Bruinvels is een gedreven verbinder op het snijvlak van geschiedenis en (visuele) storytelling. Micha was o.a. directeur wedstrijden van World Press Photo, directeur a.i. van De Zilveren Camera, producent van het prijswinnende fotoproject Gaten in de Stad, adviseur van monument Sobibor begon in het Vondelpark en betrokken bij De Tweede Wereldoorlog in 100 Foto’s. Per 1 maart gaat Micha aan de slag als directeur van Nationaal Monument Kamp Amersfoort.