Hoe kun je een goed mens zijn? Voor deze vraag is in het onderwijs erg weinig ruimte. Maar bij de onzekerheid en de ingrijpende veranderingen in de samenleving, is het van belang om stevige fundamenten te leggen en te ontdekken wat de kernwaarden van het leven zijn. Hierbij helpt het om grotere perspectieven te ervaren, het vermogen te trainen om de lange termijn te zien en mogelijke toekomsten te verkennen. Dit programma heeft twee delen: tijdens het eerste uur verdiepen we in het onderwerp van toekomstdenken, verbeeldingsruimte en hoop op school. Daarna gaan we in groepjes uiteen voor een verdiepend gesprek over concrete en actuele ideeën, voorbeelden en projecten, op zoek naar samenwerking en wederzijdse inspiratie en hulp.

Over de sprekers

Futuroloog Tessa Cramer deelt haar visie en aanpak waarmee zij de toekomst tegemoet treedt: een onderzoekende houding waarin nieuwsgierigheid tot wezenlijke verbinding leidt. Door op zoek te gaan naar speelruimte, kwetsbaarheid en schoonheid, kunnen we zien welke waarden ons houvast kunnen geven in een tijd waarin chaos en onzekerheid overheersen.

Mark Boode ontwikkelt een didactiek van de hoop, als antwoord op de veelheid aan uitdagingen en onzekerheden waarmee jonge mensen worden geconfronteerd. Hoe vind je je weg door een wereld vol klimaatverandering, geweld en onrechtvaardigheid? Hoe houd je moed en kun je je verbinden aan hoopvolle verhalen?

Merlijn Twaalfhoven zoekt naar speelruimte en schoonheid in de overvolle wereld van vandaag. Hij ziet hoe je met een kunstenaarsmindset de onzekerheid kunt omarmen, plekken van verbeelding en creativiteit kunt scheppen en kunt navigeren door de chaos.

Dit programma is ontwikkeld door
In samenwerking met