Bij klassikale en algemene lessen wordt er uitgegaan van het gemiddelde leervermogen van een student. Is deze onpersoonlijke benadering van lesgeven wel dé manier hoe wij onderwijs willen blijven vormgeven? Niet als het aan de sprekers van het programma Slim Onderwijs ligt.

De toepassing van Kunstmatige Intelligentie stelt ons in staat onderwijs te ontwikkelen dat aansluit op individuele behoeftes. Het kan ook helpen om het vak van de docent aantrekkelijker te maken. Dynamische leeromgevingen waarin de student kennis op maat krijgt aangereikt, terwijl de werkdruk van de docent wordt verminderd. Inmiddels zijn er legio initiatieven op het gebied van ‘Smart Education’. Tijdens deze livecast wordt een aantal daarvan uitgelicht. Wat kunnen ze de student bieden en hoe zijn de ervaringen/resultaten? Zal het onderwijs hierdoor blijvend veranderen?

Over de sprekers:

Vincent Aleven doet onderzoek naar intelligente onderwijssystemen bij het Human-Computer Interaction instituut van de Carnegie Mellon University. Hij maakt deel uit van een belangrijke onderzoekstraditie over hoe de representatie van vaardigheden in computerprogramma’s de basis vormt van intelligente en persoonlijke interactie. Het EdTech (Education Technology) bedrijf Carnegie Learning is hieruit ontstaan. Vincent geeft leiding aan het internationale tijdschrift over AI in het onderwijs (IJAIED). Recent houdt Vincent zich bezig met het ontwikkelen van software die het bouwen van intelligente onderwijssystemen ondersteunt, zodat slimme onderwijsproducten eenvoudiger kunnen worden gemaakt en toegepast in het onderwijs.

Bert Bredeweg doet onderzoek naar kunstmatige intelligentie in het onderwijs en geeft bij de Hogeschool van Amsterdam leiding aan het Smart Education Lab. Dit lab werkt aan projecten op het gebied van Interactieve Diagrammen, Game-based Learning, Virtual Reality en Learning Analytics. Daarin wordt AI-technologie ontwikkelt en op een verantwoorde manier (evidence-informed) bij het onderwijs ingezet. Denk aan de slimme ondersteuning van leerbehoeften en actief leren, zoals in het Denker project over systeemdenken in het voorgezet onderwijs. Bij het Smart Education lab staat de innovatie in dienst van het onderwijs.

Jaeques Koeman is CEO van EDIA, een Amsterdams Edtech bedrijf dat hij in 2004 mede oprichtte. Hij studeerde sociaal-wetenschappelijke informatica aan de universiteit van Amsterdam, waar hij kennis maakte met de toepassingen van AI in het onderwijs. In 2006 was hij medeoprichter van Knowble, een adaptieve woordenschattrainer aan de hand van online nieuwsberichten, dat verschillende (innovatie-)prijzen won. Met EDIA heeft Jaeques zich de afgelopen periode gericht op ontwikkeling van een SaaS-platform dat automatisch lesmateriaal labelt met behulp van natuurlijke taalherkenning en Machine Learning (dit wordt o.a. gebruikt door uitgevers).

Jonas Voorzanger heeft tijdens zijn master natuurkunde zijn eerstegraads lesbevoegdheid gehaald. Na deelname aan de Nationale DenkTank over onderwijs heeft hij bij Stichting LeerKRACHT de mobiele feedbackapp OnzeLes ontwikkeld. Hij geeft sinds 2016 natuurkunde en informatica op Het Amsterdams Lyceum. Daarnaast werkt Jonas met Youssef El Bouhassani aan LeerLevels, waar hij docenten en leerlingen ondersteunt met flexibel lesmateriaal en kunstmatige intelligentie: ‘Iedere student heeft recht op onderwijs dat aansluit op de individuele behoefte’.

Dit programma gaat over
Dit programma is ontwikkeld door
Folkert Lodewijks
Programmamaker Duurzaamheid en Technologie
De moderator van dit programma is
Desiree Hoving
Wetenschapsjournalist
Mediapartner
ProgrammareeksTech for Society

Don’t panic! Maar kunstmatige intelligentie werkt voor de politie, de belastingdienst en op de nieuwsredacties, robots bevolken onze productielijnen en onze telefoons registreren elke stap. In de coronacrisis zijn we afhankelijker dan ooit van datacenters en elektriciteitsvoorziening, kortom de toekomst is nu. Van wie zijn deze vitale netwerken? En hebben we nog voldoende grip op de digitale wereld? In Tech for Society bevragen en onderzoeken we de impact van technologie op onze open samenleving.