Door de coronacrisis is de cultuursector in razend tempo gaan experimenteren met online presentatievormen. Van popmuziek tot opera en van museum tot moderne dans, alles is ineens online te vinden. Toen de coronacrisis losbarstte werd veel culturele content gratis online gezet, ter troost en vermaak. Het hek is van de dam en online cultuur zal een prominente plek in blijven nemen, ook als straks theaters en popzalen weer volledig open mogen. Daarom is de cultuursector nu hard op zoek naar verdienmodellen voor online cultuur. Gelukkig hoeven we hierbij niet het wiel zelf uit te vinden, want allerlei culturele start-ups en ondernemingen zijn al druk bezig om dit modellen te ontwikkelen en te testen. In dit programma worden een aantal inspirerende voorbeelden uitgelicht.

Ervaren media-ondernemer Patrick Roubroeks is met zijn bedrijf XSAGA één van de sturende partijen achter de Uitmarkt. En degene die dit jaar de transformatie aanjaagt van de Uitmarkt naar een online festival en (blijvend) digitaal cultuurpodium mét betaalfunctie. Hoe een household name uit de cultuur de crisis aangrijpt om zichzelf opnieuw uit te vinden

Art-up wil innovatie in de cultuursector aanjagen door meer kansen te creëren voor culturele start-ups. Ze ontwikkelden dit jaar de eerste start-up incubator voor cultuur, waarmee ze kansrijke start-ups op weg helpen naar maximale impact. Vanuit de overtuiging dat kennis meer gedeeld moet worden in de cultuursector en dat samenwerking essentieel is voor innovatie, nam founder Jon Heemsbergen het initiatief voor deze livecast i.s.m. Pakhuis de Zwijger. Want waarom zouden we allemaal zelf het wiel uitvinden als we van elkaar kunnen leren?

Anke van Diejen werkte bijna twaalf jaar als filmprogrammeur en hoofd marketing voor filmtheaters en filmfestivals. In 2014 werd Anke mede-eigenaar van Herrie Film & TV en werden de PR en marketingactiviteiten uitgebreid met filmdistributie en een online platform Picl. Picl is opgericht om onafhankelijke Nederlandse en Europese films en documentaires te helpen een groter publiek te vinden en bioscopen te helpen nieuwe mogelijkheden te creëren om deze films aan hun publiek te presenteren.

Ide Koffeman is één van de jongste festivaldirecteuren van Nederland. Hij is sinds 2013 verantwoordelijk voor het festival Down the Rabbit Hole bij Mojo. dat ook Lowlands, Pinkpop en woo hah organiseert. Down The Rabbit Hole werd in het leven geroepen als het jongere broertje van Lowlands. MOJO en Vodafone lanceren deze zomer streamingplatform Largerthan.live, hier zit je altijd op de eerste rij bij de allerbeste liveshows, waarbij je via je telefoon interactief contact met de optredende artiesten hebt en je zelf bepaalt wat je via meerdere camera’s ziet.

Sabine Pater is onderdeel van het kernteam van Oerol. Ze is de linking pin tussen de programmering en de rest van de organisatie. Als Hoofd Programma van Oerol 2020: Het Imaginaire Eiland was ze aanjager van een compleet ander festival. Het festival vond van 15 t/m 19 juni plaats via een nieuw digitaal platform. Hoe hebben organisatie, makers en publiek dit ervaren? Hoe geven ze de digitale oogst een plek?

De moderator van dit programma is
Luuk Heezen