Movies that Matter organiseert samen met Pakhuis de Zwijger drie vertoningen van spraakmakende films in aanloop naar het Movies that Matter Festival 2022. Daarbij presenteren we bij elke film een live verdiepingsprogramma waarbij de filmmakers en/of aansprekende gasten aanwezig zijn. Zo bieden we deze films en de makers een online podium om in gesprek te gaan met hun publiek. Op deze pagina kun je alvast je plekje reserveren (online of fysiek) voor het nagesprek bij ‘Antigone en hieronder kun je gratis de film bekijken van maandag 24 januari 20:00 uur t/m vrijdag 28 januari 20.00 uur.

Dit programma is zowel fysiek als live online te volgen. Kies bij jouw reservering tussen een fysieke plek in de zaal of een online livecast reservering.

Naar aanleiding van de prachtige en aangrijpende film Antigone praat artistiek directeur Margje de Koning (Movies that Matter) met jurist en activist Mpanzu Bamenga en Revijara Oosterhuis (Stichting LOS – Meldpunt Vreemdelingendetentie) over de situatie in Nederland. Ook hier komt etnisch profileren door de politie veelvuldig voor en de Nederlandse overheid schendt de fundamentele rechten van uitgeprocedeerde asielzoekers door hen te detineren en te onderwerpen aan isolatie, visitatie en geboeid vervoer voor medische hulp. Mpanzu en Revijara staan deze mensen bij en voeren actie om dit te veranderen.

Over Antigone
Nadat haar ouders waren vermoord in Algerije toen ze nog maar 3 jaar oud was, vond Antigone een nieuw thuis in Montreal, samen met zus Ismène, broers Polynice en Étéocle en hun oma. Nu, als tiener, ziet ze hoe Polynice verzeild raakt in de criminaliteit. En als de politie een dobbelspel op straat opbreekt, wordt Étéocle doodgeschoten wanneer hij protesteert tegen de arrestatie van zijn broer. Polynice wordt in hechtenis genomen, en hem hangt deportatie boven het hoofd wegens het aanvallen van een agent. Antigone (prachtig gespeeld door debutant Nahéma Ricci) denkt dat ze Polynice kan redden met een bizar plan om zichzelf op te offeren. Maar de politie speelt het spel niet mee, en Antigone en haar familie komen erachter dat voor immigranten gerechtigheid heeleigen spelregels heeft. Losjes gebaseerd op Sophocles’ Griekse tragedie, over een vrouw die de wet breekt uit loyaliteit aan haar familie.

De maker: Sophie Deraspe
Sophie Deraspe is een Canadese regisseur en producent. Ze studeerde Visuele Kunst en Literatuur in Oostenrijk en Canada. Ze startte als filmmaker met documentaires en begon daarna ook aan speelfilms te werken. In haar werk richt ze zich vaak op sociale en politieke kwesties.

Haar tweede speelfilm, Vital Signs(2009), draaide als onderdeel van de Tiger Competition op IFFR. Haar documentaire A Gay Girl in Damascus: The Amina Profile (2015)werd geselecteerd als World Cinema Documentary voor Sundance en won de Special Jury Prize op Hot Docs.

Deraspe schreef en regisseerde Antigone, deels geïnspireerd op de dood van Fredy Villanueva. Villanueva, een migrant uit Honduras, werd in 2008 doodgeschoten door de politiein Montreal. Het script is een moderne interpretatievan degelijknamige Griekse tragedie.De film ging in premièreop Toronto International Film Festival in 2019 en won daar de prijs voor Best Canadian Film. Antigone was de Canadese inzending voor de Oscars in 2019.

Credits
Regisseur: Sophie Deraspe
Jaar: 2019
Lengte: 109 minuten
Taal: Engels
Ondertiteling: Nederlands

Mpanzu Bamenga
Mpanzu Bamenga werd in 1985 geboren in de Democratische Republiek Congo (toen Zaïre). In 1994 vluchtte hij samen met zijn moeder en broer naar Nederland. Dertien jaar heeft hij in Nederland gewoond zonder een verblijfsvergunning. Mpanzu zet zich in voor een rechtvaardige en inclusieve samenleving waarin iedereen een eerlijke kans krijgt.

Op dit moment is Mpanzu onder andere werkzaam als gemeenteraadslid voor D66 in Eindhoven en coördinator en teammanager bij de Regiegroep Ongedocumenteerden Amsterdam. Hij houdt toezicht en monitort het gemeentelijk beleid omtrent ongedocumenteerden.

Mpanzu nam als jurist en activist het initiatief om diversiteit en inclusiviteit te promoten. Zo richtte hij INCLEADERS, the Inclusion Leaders Network op, een beweging die leiders van over de hele wereld en vanuit verschillende sectoren bijeenbrengt. Op 10 december – de Internationale Dag van de Mensenrechten – werd Mpanzu uitgeroepen tot MensenrechtenMens 2021, de jaarlijkse mensenrechtenprijs van het College voor de Rechten van de Mens, voor zijn strijd tegen etnisch profileren. Mpanzu werd in 2018 op het vliegveld van Eindhoven bij controle door de Koninklijke Marechaussee vanwege zijn huidskleur onterecht gezien als verdachte en niet-Nederlander. Hij spande met mensenrechtenorganisaties een rechtszaak aan tegen de Staat. Inmiddels geeft de Koninklijke Marechaussee aan te stoppen met etnisch profileren.

Revijara Oosterhuis
Revijara Oosterhuis zet zich in voor mensen zonder verblijfsvergunning die in gevangenissen worden vastgehouden in afwachting van een mogelijke uitzetting naar land van herkomst of een ander land. Van jongs af aan is Revijara omringd geweest door mensen die te maken hebben gehad met verblijfsproblematiek. Ze is gefascineerd geraakt door grenzen en de mechanismen van in- en uitsluiting door de staat.

Revijara heeft culturele antropologie gestudeerd en werd geraakt door vragen als: “Wat betekent het om burger te zijn?” “Wie is onderdeel van de natie?” “Welke rechten heb je als inwoner van een staat?” en “wat betekent burgerschap wanneer jij in een land leeft waar jij volgens de staat niet mag zijn?” Ze is afgestudeerd met een onderzoek naar het uitzettingsbeleid van Spanje. Hierna heeft ze nog een paar korte onderzoeken naar vreemdelingendetentiecentra aan Europese grenzen gedaan waarbij ze ook verschillende vreemdelingendetentiecentra heeft bezocht.

Als coördinator van het Meldpunt Vreemdelingendetentie begeleid Revijara een team van vrijwilligers en stagiairs. Elke dag bellen er mensen vanuit vreemdelingendetentie naar de helpdesk van het Meldpunt Vreemdelingendetentie. Het liefste ziet Revijara helemaal geen vreemdelingendetentie in Nederland, maar zolang het nog bestaat, zet zij zich in om het zo humaan mogelijk te maken.

Margje de Koning
Margje de Koning regisseerde na haar studie Theater en Film, 12 jaar documentaires voor verschillende omroepen. Margje was enige jaren docent documentaires aan de Universiteit van Amsterdam.

In 2004 werd Margje Commissioning Editor voor een documentaire van 52′ docs. Dit betekende het produceren en co-produceren van creatieve single 52′-documentaires over hedendaagse sociale, sociaal-culturele en morele kwesties met een sterke human interest-invalshoek. De focus lag op Nederlandse onderwerpen maar ook de rest van de wereld kwam aan bod. Sinds 2005 was Margje verantwoordelijk voor de afdeling Televisie van IKON en vervolgens werd zij in 2012 Hoofd Programmatie TV, Radio en Nieuwe Media bij IKON. Vanaf januari 2016 is IKON opgenomen in EO met Margje de Koning als Hoofd Documentaires voor EOdocs.

In september 2019 verliet Margje de Publieke Omroep om de nieuwe artistiek directeur te worden van het filmfestival Movies that Matter

In samenwerking met
Mediapartner