Nepnieuws. Augmented realities. Deep fake. Avatars. Analoog en digitaal lopen tegenwoordig dwars door elkaar heen. Natuurlijk biedt deze virtuele revolutie tal van nieuwe mogelijkheden. Een stoel of jurk die alleen op een beeldscherm bestaat, kan immers elke gewenste vorm en kleur aannemen. Maar met de integratie van off- en online vervagen ook onze opvattingen over wat ‘echt’ is – met alle risico’s van verwarring en zelfs vervreemding tot gevolg. Hoe gaan ontwerpers om met deze dilemma’s? Wat betekent dit voor onze fysieke leefwereld? Maar ook: hoe nieuw is deze versmelting van fantasie en werkelijkheid eigenlijk?

Dit programma kun je weer fysiek bezoeken in onze zaal. Gebruik de reserveerknop om je plekje veilig te stellen. Wij werken met de CoronaCheck-app voor toegang.

Saskia van Stein

In Het Nieuwe Instituut in Rotterdam staat nu de expositie De Architectuur van een Wondere Wereld over het wereldwijde imperium van Walt Disney. Curator van deze expositie is Saskia van Stein, tevens hoofd van het Critical Inquiry Lab van de Design Academy Eindhoven en sinds kort ook directeur van de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam. De droomfabriek Disney werd groot door constant slim gebruik te maken van de laatste technologieën – eerst met digital effects en inmiddels ook met vr en gaming. De fantasiewereld van het filmdoek werd vervolgens ook geëxporteerd naar de fysieke wereld in de vorm van pretparken en merchandise. Maar deze vindingrijkheid waarmee sprookjes en werkelijkheid naadloos in elkaar konden overlopen, gaat gepaard aan een nogal dwingend en eenzijdig wereldbeeld. Namelijk wit, patriarchaal, hetero en cis-gender. Welke lessen zijn uit de historie van Walt Disney te trekken voor de huidige wereld waarin echt en nep, analoog en digitaal voortdurend door elkaar lopen?

 

Theo Ploeg

Elke maand laat Theo Ploeg in zijn column Tech Talk op het designplatform DesignDigger.nl zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Dit keer presenteert hij zijn column op het podium. Theo Ploeg is als design socioloog verbonden aan het International Music Academy Lab (IMA-Lab) en Fontys Hogeschool voor Journalistiek (FHJ), met zijn eigen Studio Hyperspace experimenteert hij met speculative design en voert hij het Speculative Now.-platform.

 

Amber Jae Slooten

Amber Jae Slooten is digital fashion designer en studeerde in 2016 af aan het Amsterdam Fashion Institute en won in 2019 een Dutch Design Award in de categorie Young Talent. Zij is medeoprichter en creatief directeur van The Fabricant, een digitaal modehuis dat visual effects uit de filmindustrie gebruikt om een nieuw toekomstbeeld van identiteit vorm te geven. The Fabricant ontwerpt en maakt digitale kleding die uitsluitend bestaat op beeldschermen of is te bekijken met vr-brillen of augmented reality applicaties. The Fabricant werkt samen met modemerken, 3D-modellen, animators, editors en sound designers Amber Jae bevraagt met digitale collecties zowel de duurzaamheid van de traditionele mode-industrie en de manier waarop we in de toekomst kleding zullen passen, aanschaffen en dragen. Door mode met de technologie van animatie te integreren, ontstaat een nieuwe virtuele modewereld. En raakt daarmee relevante thema’s rondom onze digitale identiteit, maar haar werk biedt vooral een kijk in de toekomst van technologie en een nieuwe esthetiek die deze voortbrengt.

 

Tiemen Rapati

Tiemen Rapati is senior art director bij Random Studio, een Amsterdamse designstudio van zintuigelijke ervaringen waarbij digitale en virtuele werelden zich vermengen met de fysieke omgeving van een interieur of immersive installations. Bij Random Studio werken zowel ontwerpers en kunstenaars als ingenieurs en programmeurs, en de studio heeft gewerkt voor merken als Apple, Chanel en Hermés maar ook voor culturele instellingen als Het Nieuwe Instituut en kinderfilmfestival Cinekid. Hiervoor heeft Tiemen tijdens zijn tijd in Londen en New York ook projecten voor the het Barbican, het Victoria & Albert Museum, Opéra de Paris, Massive Attack & Beyoncé op zijn stok gekerfd. De rode draad in deze projecten is altijd de “suspension of disbelief” geweest, door middel van techniek onze fysieke beleving aan te laten passen.
Tiemen is afgestudeerd (cum laude) in Information & Interaction Design aan de ArtEZ in Arnhem.

Dit programma is ontwikkeld door
In samenwerking met
ProgrammareeksDesign Digger Live

Talkshow over design van Nederlandse en internationale bodem.