In hoeverre kunnen digitale middelen je helpen om de maatschappelijke relevantie van je organisatie of je werkpraktijk te vergroten? Denk aan het betrekken van andere publieksgroepen, je impact vergroten, of inclusiever te zijn. In deze sessie komen inspirerende samenwerkingsverbanden aan de orde die samen nieuwe digitale businessmodellen hebben opgezet. Ze geven een inkijkje in hun leerproces, door te delen wat voor hen werkt, maar ook waar de valkuilen zitten. Aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden uit de culturele- en creatieve sector ontdek hoe je als organisatie of maker hierop verder kunt bouwen.

Na het programma praten we nog verder met de sprekers in Zoom.
Wil je daaraan meedoen?

KIJK MEE VIA ZOOM.

Graag horen we wat jullie van het programma vonden. VUL DE ENQUETE IN.

Meer informatie over de sprekers:

Sjoerd Berendsen is directeur van Kleinkunstig. Kleinkunstig ontwikkelt en organiseert kunsteducatie voor het primair en voortgezet onderwijs. Jaarlijks bereikt Kleinkunstig circa 90.000 unieke leerlingen en werkt samen met 525 scholen. Enkele weken na de start van de eerste lock-down heeft Kleinkunstig zich volledig gericht op het ontwikkelen van online (museum)lessen, in samenwerking met culturele instellingen als het Kröller-Müller Museum, het Scapino Ballet, het Groninger Museum en het Van Abbemuseum.

Heleen Rouw is directeur van Cinekid; al bijna 35 jaar het grootste internationale kinderfilm-, en mediaplatform ter wereld, brengt alle kinderen in Nederland in aanraking met het rijkste aanbod van filmproducties. Heleen zorgt als verbinder voor het versterken van bestaande samenwerkingen en het duurzaam bouwen en ontwikkelen van nieuwe vormen en projecten voor en samen met kinderen. Het uitbouwen van het jaarlijkse festival in de herfst naar landelijk niveau en het verbinden van wereldwijde professionals door de digitalisering is daar een concreet actueel voorbeeld van.

Jan-Hein Sloesen is directeur-bestuurder van Schouwburg de Kring in Roosendaal. Al voor de beperkingen van COVID-19 had Jan-Hein plannen om via live-streaming doelgroepen met een beperking in staat te stellen om theatervoorstellingen online bij te wonen. Deze plannen heeft hij bij de COVID-19-uitbraak versneld uitgevoerd. Met alle beperkingen die er ontstonden, geen publiek, maximaal 30 personen of de anderhalve-meter-variant, heeft Jan-Hein zijn nieuwe businessmodel kunnen uitproberen en doorontwikkelen.

Dit programma is ontwikkeld door DEN Kennisinstituut cultuur & digitalisering en het Amsterdams Fonds voor de Kunst en gefinancierd door de Gemeente Amsterdam.

Dit programma gaat over
Dit programma is ontwikkeld door
In samenwerking met
De moderator van dit programma is
Maaike Verberk
Directeur DEN
ProgrammareeksBekijk nu 8 afleveringen Digitale Daadkracht

Bekijk hieronder de 8 afleveringen van de reeks Digitale Daadkracht en vergroot je kennis over digitalisering in de kunst- en cultuursector. In het voorjaar 2021 is Digitale Daadkracht een reeks kennissessies over digitalisering opgenomen. De inhoud is actueler dan ooit in een tijdperk waarin online en offline steeds vaker samenvallen. Ontdek innovatieve ontwikkelingen op het gebied van digitale kunstbeleving en online cultureel aanbod en zet stappen om je eigen digitale strategie te bouwen. DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie en het Amsterdams Fonds voor de Kunst organiseren deze kennissessies voor culturele organisaties en creatieve makers. De Gemeente Amsterdam financiert de reeks om de cultuursector te ondersteunen bij het toekomstbestendiger maken van hun werkpraktijk.