Om impact te hebben op je online publiek, moet je als marketeer of communicatiespecialist allereerst weten voor wie je werkt. Dit vraagt om een andere aanpak dan bij fysiek publiek: flexibel, iteratief, experimenteel. Lotte Baltussen (freelance digitaal projectleider en adviseur) laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe je ontdekt wie je digitale publiek is, welke tools je kunt inzetten om ze beter te leren kennen en op welke manieren je hun aandacht trekt. De Anne Frank Stichting vernieuwde onlangs haar digitale strategie en ontwikkelde daarvoor verschillende online producten. Charlotte Bosman (digitaal projectleider) deelt haar inzichten rondom diverse digitale methodes voor het vinden en bevragen van je online publiek.

Na het programma praten we nog verder met de sprekers in Zoom.
Wil je daaraan meedoen?

Kijk mee via Zoom.

Graag horen we wat jullie van het programma vonden. Vul de enquete in.

Meer informatie over de sprekers

  • Touria Meliani is Wethouder Kunst en Cultuur en Digitale Stad, Gemeente Amsterdam.
  • Lotte Belice Baltussen is freelance digitaal projectleider en adviseur in de culturele sector. Van 2009 tot 2015 werkte ze bij de afdeling Kennis en Innovatie van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. In haar werk staat de digitale klant centraal. Dit zorgt ervoor dat wat je maakt met plezier gebruikt wordt en impact heeft, of het nu een online verhaal is, een virtuele tour door een museum, of een social media campagne.
  • Charlotte Bosman werkt sinds augustus 2017 bij de Anne Frank Stichting als digitaal projectleider. Zij heeft verschillende projecten heeft, waaronder Het Achterhuis Online, de social media strategie en een customer journey-project. Charlotte heeft hiermee ruime kennis opgedaan van de behoeften bij de bezoekers van het Anne Frank Huis en van effectieve manieren om dit te bevragen.
  • Maaike Verberk is directeur van DEN en verantwoordelijk voor het integraal beleid rondom het ondersteunen van de kunst- en erfgoedinstellingen in hun digitale transformatie. Ze zet zich in om met een breed palet aan partners de cultuursector te inspireren en om handvatten te bieden om de kansen van digitalisering te benutten. Verder is ze betrokken bij de ontwikkeling van programma’s in de DEN Academie.
Dit programma gaat over
Dit programma is ontwikkeld door
In samenwerking met
De moderator van dit programma is
Maaike Verberk
Directeur DEN
ProgrammareeksBekijk nu 8 afleveringen Digitale Daadkracht

Bekijk hieronder de 8 afleveringen van de reeks Digitale Daadkracht en vergroot je kennis over digitalisering in de kunst- en cultuursector. In het voorjaar 2021 is Digitale Daadkracht een reeks kennissessies over digitalisering opgenomen. De inhoud is actueler dan ooit in een tijdperk waarin online en offline steeds vaker samenvallen. Ontdek innovatieve ontwikkelingen op het gebied van digitale kunstbeleving en online cultureel aanbod en zet stappen om je eigen digitale strategie te bouwen. DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie en het Amsterdams Fonds voor de Kunst organiseren deze kennissessies voor culturele organisaties en creatieve makers. De Gemeente Amsterdam financiert de reeks om de cultuursector te ondersteunen bij het toekomstbestendiger maken van hun werkpraktijk.