We willen allen in een stad wonen waar kinderen onbezorgd naar school kunnen fietsen, we willen een stad waar we zonder stress elkaar kunnen ontmoeten in de openbare ruimte. Daarom wil de gemeente Amsterdam de maximum snelheid (bijna) overal verlagen naar 30 kilometer per uur. Zo moet de stad leefbaarder en verkeersveiliger worden en geluidsoverlast afnemen. Dat is een mooi vooruitzicht, maar wat zijn de gevolgen voor de bereikbaarheid van de stad? Waarom blijven onder meer de Wibautstraat en de Lelylaan 50 kilometer per uur? Gaan mensen zich wel aan de nieuwe snelheid houden en wordt Amsterdam dan wel echt verkeersveiliger? Deze vragen staan centraal in het stadsgesprek over de gevolgen van de nieuwe maximum snelheid.

Dit programma kun je weer fysiek bezoeken in onze zaal. Gebruik de reserveerknop om je plekje veilig te stellen. Wij werken met de CoronaCheck-app voor toegang.

Via de online Zoom optie, welke 5 minuten voor aanvang op onze website verschijnt, kan er het eerste uur vragen worden gesteld.  Het tweede uur staat in het teken van het gesprek met het publiek en kan er online enkel worden meegekeken. Indien je onderdeel wilt zijn van het gesprek adviseren wij om fysiek naar Pakhuis de Zwijger toe te komen. Wegens beperkte ruimte in de zaal worden ambtenaren van de Gemeente Amsterdam verzocht om digitaal mee te kijken met het programma. 

Snelheidskaart uit ‘Amsterdam veilig en leefbaar | 30 km/u in de stad’

Voorwoord van Amsterdams wethouder De Vries uit Amsterdam veilig en leefbaar | 30 km/u in de stad.

Elke week raken in het Amsterdamse verkeer ruim vijftien mensen zwaargewond. Kinderen en volwassenen die in het ziekenhuis terechtkomen en vaak fysiek en mentaal nooit meer helemaal dezelfde worden. Meer dan één keer per maand hebben we een dode te betreuren in het verkeer. Een zoon, moeder, oma of vriend die op pad ging en nooit meer terugkwam. Dat is onacceptabel. We hebben de mogelijkheden hier wat aan te doen. Verkeersveiligheid moet weer topprioriteit zijn. We hebben in het verleden gezien dat dit levens redt. 

Amsterdam staat aan de vooravond van een grote verandering in de openbare ruimte. We werken aan de invoering van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in de stad. De straten en wegen in ons stedelijk gebied worden veiliger en leefbaarder. Het autoverkeer gaat zijn snelheid aanpassen aan dat van de andere verkeersdeelnemers en aan het hedendaagse gebruik van de straten. (Noodzakelijke uitzonderingen komen verderop in dit beleidsvoornemen aan de orde.) Dat is hoog tijd want onze straten zijn steeds meer tot verblijfsgebied uitgegroeid, deels omdat de stad drukker wordt en deels omdat de Amsterdammer in de 21ste eeuw meer activiteiten buiten onderneemt. 

In de landen om ons heen zien we hoe goed het werkt, langzamer verkeer in de stad. Bewoners van Brussel tot Helsinki waarderen de toegenomen verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit. Die successen sterken ons in dit voornemen en in de strategische keuze om in één keer over te gaan. Wat ons daarbij gaat helpen, is de invoering van de gebiedsontsluitingsweg waar geen 50 km/u maar 30 km/u wordt gereden, de GOW30. 

In dit beleidsvoornemen lichten we deze nieuwe wegcategorie uitgebreid toe. Deze specifieke keuze is belangrijk omdat we de stad bereikbaar willen houden. Bij herinrichtingen van deze wegen kijken we of het zinvol is om specifieke aanvullende aanpassingen te doen bij deze nieuwe wegcategorie. Daar is meer tijd voor nodig. 

De coronacrisis heeft ons geleerd hoe belangrijk en kostbaar de openbare ruimte is. We moeten er alles aan doen om goed en veilig gebruik mogelijk te maken. Met 30 km/u in de stad zetten we een grote stap vooruit. Ik verwacht overigens dat het heel snel went, en dat Amsterdammers over een paar jaar tegen elkaar zullen zeggen: ‘Weet je nog dat je 50 kon rijden op de Vrijheidslaan en de Postjesweg, op de Beethovenstraat en de Insulindeweg? Dat kun je je toch niet meer voorstellen?’ Tijden veranderen, Amsterdam verandert, wij als Amsterdammers veranderen mee. Over een paar jaar vinden we 30 km/u in de stad de normaalste zaak van de wereld. 

Egbert de Vries, wethouder Verkeer en Vervoer

In samenwerking met
De moderator van dit programma is
Servaz van Berkum
Programmamaker
Mediapartners
ProgrammareeksTalk of the Town

In deze maandelijkse talkshow werpen we licht op nieuwe stedelijke ontwikkelingen in Amsterdam en buigen we ons samen met politici, ontwerpers, bouwers en gebruikers over stedenbouwkundige ontwerpen en bestemmings- en bouwplannen. Wat verdwijnt er komende jaren uit het straatbeeld en wat krijgen we er voor terug? Terugkerend onderwerp: de rol van de creatieve industrie in verschillende fasen van stedelijke ontwikkeling.