Op dinsdag 3 oktober kwamen vele onderwijsprofessionals samen in Pakhuis de Zwijger om het te hebben over de vraag: Wat kun jij doen om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen?

Onder leiding van Yasmine Bayoumy brachten we een ode aan de onderwijsprofessional met de portretten van Aruna Hoofs en deden wij een ieder in de zaal (en daarbuiten) de oproep om elke dag weer het verschil te maken voor een kind.

Woorden doen ertoe“, zeiden zowel Qichell Hasselbaink als Milio van de Kamp (he/him). Laten we op z’n allerminst hoge verwachtingen hebben van alle kinderen en wegblijven van het norm-denken. En een onderzoekende houding aannemen: “Als je weet wie je voor je hebt, kun je pas echt goed onderwijs geven“, zei Aruna Hoofs.

Je kwetsbaar opstellen en je van mens tot mens verhouden“, aldus Yasin Yaylali, die verder prachtige praktische voorbeelden gaf hoe dat er voor de ander zijn eruit kan zien. Iliass El Hadioui legde haarfijn uit waarom het bevorderen van kansengelijkheid vooral een collectieve opgave is en dit van de onderwijsteams iets wezenlijks vraagt. Hoe je daar mee aan de slag gaat en wat je daarin ook tegenkomt, vertelde Claudia Anches, die voor het ROCvF een actieteam oprichtte en verschillende interventies om kansengelijkheid te bevorderen onderzocht en uitvoerde.

Wouter van der Horst vertelde over het onderzoek naar de invloed van inzet van technologie in de klas op kansengelijkheid dat hij samen met zijn team uitvoerde binnen het Practoraat Mediawijsheid. Dit is overigens een aanrader om te lezen, met ook praktische tips hoe je kunt voorkomen dat de inzet van technologie kansenongelijkheid in de hand werkt.

Dit programma was een samenwerking tussen enerzijds Mediacollege Amsterdam, ROC van Amsterdam-Flevoland, Kennispunt MBO en ROC TOP en anderzijds Meesters met Dromen en de Amsterdamse Klas.

Werksessie als vervolg

De organisatoren van dit programma laten het niet bij deze bijeenkomst: er komt een vervolgsessie. Na zoveel mooie inspirerende voorbeelden en ideeën is het tijd om de mouwen op te stropen en te kijken hoe je daar nu in de praktijk concreet mee aan de slag gaat. Wat zit er in jouw cirkel van invloed? Welke interventies kun je doen op welke plekken in de student journey? Wat doen andere onderwijsinstellingen eigenlijk en hoe kunnen we samenwerken? En zou een practoraat gelijke kansen een goede vorm zijn om kennis te delen en praktijkonderzoek te doen?

De eerste werksessie naar aanleiding van het deze bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 14 november op het van 14:30 tot 17:00. Daarvoor kan je je opgeven via [email protected]. Deze werksessie vindt niet in Pakhuis de Zwijger plaats, maar bij een van de betrokken onderwijsinstellingen. Meer informatie via het e-mail adres hierboven.

Boekpresentatie ‘Het geheim van de leraar’

Kom op 1 november 2023 naar Het Lerarencafé, met deze keer de boekpresentatie van ‘Het geheim van de leraar’, het boek dat Yasin Yaylali met de andere meester met dromen schreef. Reserveer hier je gratis plek!

Portret op Kansengelijkheid in het Onderwijs?

Ben je werkzaam in het onderwijs en wil jij ook geportretteerd worden voor ‘Kansengelijkheid in het Onderwijs’, laat het Aruna Hoofs weten en mail naar [email protected]


Kijk hier de avond terug